From Sweden with love :-)

Een week uit het leven van een Laplander..

12 uur in een stinkende kuttrein, kou lijden in een rot stad, doelloos rondlopen in een dom ijshotel en afgebeuld worden door een stel eskimo's..

.......

Grapje!

Mijn trip afgelopen weekend naar de Noordelijkste stad van Zweden was in een woord; SUPER!

Mijn mini-vakantie begon donderdagnacht. Liset kwam woensdagavond met de nodige hagelslag, vlokken en vergeten kleding aan dus die kon mooi mee. Helaas moest ik donderdagochtend eerst nog een tentamen maken, maar die is volgens mij wel goed gegaan. 's Middags heb ik Liset meegenomen om haar allereerste ‘Fika' mee te maken. Lekker bijgekletst onder het genot van een bakkie en wat lekkers. Stijf van de suikers (jaja, dat was bedoeld voor in de trein) vertrokken we 's avonds rond 10 uur met de bus naar Ånge, alwaar we overstapten op de trein richting Kiruna. Comfortabel was anders, maar met China nog vers in m'n achterhoofd had ik weinig te klagen.

Na in de loop van de ochtend aangekomen te zijn, hebben we eerst het hotel opgezocht en ons even opgefrist. Vervolgens zijn we waggelend (-20 met flinke wind, dus dik ingepakt) richting het busstation gegaan, waar we ons met een lading andere toeristen in de bus richting het ijshotel geprakt hebben. Het ijshotel van Zweden wordt ieder jaar opnieuw gebouwd in Jukkasjärvi, 30 km van Kiruna.. Er worden kunstenaars vanuit de hele wereld naar Zweden gehaald om hun creaties te laten zien in de speciale themakamers en suites. Zo hebben we ook een aantal ‘Nederlandse' kamers mogen bewonderen en mocht een bezoekje aan de ijsbar niet ontbreken. Je zou denken dat het erg koud is binnen. Nu deed de temperatuur van -10 graden ook niet echt denken aan een zonnig dagje op een terras in Wijk aan Zij, maar met een buitentemperatuur van zeker -20 was het best aangenaam vertoeven. Een overnachting staat zeker nog op m'n verlanglijstje, maar met prijzen van min. 300 euro per nacht, ging dat 'm nu helaas niet worden. Goede reden om nog eens terug te komen! 's Avonds zijn we lekker uit eten geweest in een restaurant/Italiaanse snackbar om vervolgens de dag chillend af te sluiten in de sauna onderin het hotel.

De volgende ochtend begonnen we aan het ruige deel van de reis. Na ons voorzien te hebben van de door de organisatie aangeboden warme broeken (heel charmant) en schoenen begon de tocht met sneeuwscooters en hondenslee's. Sneeuwscooter rijden is gaaaaaf! Had van mij nog wel langer (en sneller) gemogen. Aangekomen bij onze overnachtingplaats werden we allereerst aan het werk gezet. Er was namelijk geen stromend water of verwarming, dus moest er eerst de nodige voorraad hout gehakt en gezaagd worden, wilden we er die nacht enigszins warm bij liggen. Na ons geïnstalleerd te hebben in ons schattige huisje was het tijd voor de lunch. De middag hebben we sleeënd doorgebracht.

's Avonds stond er rendier op het menu. Ik was altijd al erg benieuwd en moet zeggen, het is erg lekker! En met slechts 10% vet nog goed voor de lijn ook. Daarna hebben we de (nog levende) rendieren gevoerd die de mensen hier houden voor de toeristen. De rest van de avond hebben we kletsend, kaartend en lachend doorgebracht. Op de vraag of we het Noorderlicht nog konden zien die nacht, kregen we van medewerker en charmeur Stig (Sami, origineel Laplandse volk) een wijze levensles; 'You can not force love, neither can you force the Nothern light'. Daarna kwamen nog een aantal verhalen, maar de inhoud daarvan werd steeds minder serieus haha. Uiteindelijk hebben we nog even buiten naar de lucht lopen staren en denken we dat we iets gezien hebben wat wellicht misschien wel het noorderlicht was. Of misschien gewoon een wolk. Maar toch.

Na een slechte nachtrust zijn we de volgende ochtend opgestaan om nog even te genieten van de prachtige omgeving. Een poging gedaan tot langlaufen, maar dat was toch niet zo'n succes. Na de lunch met rendiersoep zijn we met de hondenslee's en sneeuwscooters weer richting de bewoonde wereld gegaan. Vervolgens in de nachttrein nog even gezellig geborreld om daarna 's morgens om half 8 weer aan te komen in het oude vertrouwde Sundsvall.

Na een dutje heb ik in de middag met Liset nog de heuvel achter mijn flatje beklommen. Boven hadden we een top uitzicht over de stad. Na een uur in de sneeuw ploeteren waren we wel toe aan ‘fika'. Helaas waren we om 16.00 uur pas boven en, je raadt het waarschijnlijk al, sloten alle koffietentjes om 16.00 uur.. Dus voldaan van het mooie uitzicht, maar met lege maag en droge mond weer afgedaald om in de stad maar wat te gaan drinken. Liset zou de volgende ochtend om half 9 's morgens weer vertrekken dus hebben we de vakantie uitstekend afgesloten bij de Chinees. De laatste roddels uitgewisseld en toen zag het er al weer op!

Vandaag vroeg opgestaan om Liset uit te zwaaien en daarna kon ik gelijk door voor m'n allereerste les Graphic Design. Deze week leren we de magische wereld van Indesign en voor de komende weken staan ook o.a. nog Photoshop en Illustrator op het programma. Erg interessant, maar wel intensief. Ben ook niks gewend meer haha.

Donderdag ga ik vervroegd het tentamen voor Zweeds maken. Als ik het haal, mag ik stoppen en/of doorgaan met Zweeds 2. Dus straks nog maar even oefenen met tellen, dagen van de week opratelen en woordjes stampen.

M'n deur begint al minder kaal te worden. Laatst nog een heel leuk kaartje uit Oostenrijk gehad (dankje Errie!), maar hij blijft toch wat leeg nog. Dus schroom zeker niet om wat op te sturen. Krijg ik ook eens wat anders in m'n postvak dan rekeningen..haha

Onder het tabblad 'foto's' zijn nog veel meer Kiruna foto's te vinden ;-)

Het gaat jullie goed!

x Lies

linda

heey annelies
echt leuk verhaal! heeel stoer dat je hebt gesneeuwscooterd!!!!
en dat je echte rendieren enzo heb gezien.
leuk dat je zoveel doet ook daar, zo zie je ook meer van het land enzo en maakt je reis daar ook ffe wat spannender!
Nou veel plezier nog en ik spreek je!

xxx Lindaaa

Yoni

Heey Annelies!
Vet verhaal en vette foto's van je reis verder naar het noorden. Ziet er allemaal gaaf (en enorm koud!) uit en echt mooi dat jullie daarheen gegaan zijn! Ik ben jaloers ;)
Ik spreek je gauw op msn weer!
xx Yoni

joen

annieeee!!!! seems ur having so much fun!hahaha echt vet joh hele trip naar t noorden toe! Im jealous xD
DIe rendier is zo vet he! Kon je die niet ff voor me meenemen ?! hahahaah!!

OMG en die ijshotel dan O_O echt leuk dat je dat hebt meegemaakt! Je fotos zijn kei leuk!!!

Take care & spreek je gauw !

Kuss J.

lein